O femeie salariată câştigă, în medie, un salariu lunar de 2.070 de lei brut pe lună, cu aproape 8% mai puţin decât un salariat-bărbat, arată o analiză a ZF pe baza datelor de la Institutul Naţional de Statistică. Dacă în România diferenţele salariale dintre femei şi barbaţi sunt sub 10%, la nivel global femeile câştigă cu 20- 30% mai puţin decât bărbaţii, spun specialiştii.

”La nivel global, salariile medii ale femeilor sunt mai mici decât ale bărbaţilor pentru că sunt mai puţine femei în câmpul muncii, iar o mare parte dintre acestea ocupă funcţii din departamente suport ale afacerilor, cum sunt cele de marketing, financiar sau resurse umane. România stă bine la acest capitol, cu o diferenţă salarială mai mică de 10% între femei şi bărbaţi”, spus Oana Datki, SEE managing partner al firmei de recrutare şi consultanţă în resurse umane Consulteam.

O analiză a difereţelor salariale pe sectoare de activitate arată că cele mai mari discrepanţe sunt în domeniul transporturilor aeriene, unde angajatele câştigă cu aproape 41% mai puţin decât bărbaţii, dar şi în sectorul bancar, unde bărbaţii câştigă cu 31% mai mult decât femeile. În ciuda faptului că un procent de circa 70% dintre angajaţii din sectorul bancar sunt femei, numărul acestora în poziţii de conducere este destul de restrâns, de aceea există diferenţe salariale atât de mari. De asemenea, în sectorul industriei – care concentrează o treime din personalul din mediul privat- bărbaţii sunt cu 23% mai bine plătiţi decât femeile.

La polul opus este situaţia în domenii precum cel al activităţilor de servicii administrative şi activităţi de servicii suport sau în captarea, tratarea şi distribuţia apei, unde femeile câştigă, în medie, cu 28%, respectiv cu 24% mai mult decât bărbaţii. Alte sectoare în care femeile sunt mai bine plătite decât bărbaţii sunt construcţiile (+21%), extracţia petrolului brut şi a gazelor naturale (+19%) sau chiar administraţia publică  (+8,6%).

”În România, la nivel de middle management şi board salariile sunt egale, indiferent de gen. În plus, multinaţionalele au politici de egalitate de şanse între femei şi barbaţi în aşa fel încât acestea să aiba acces la funcţii de conducere. În Franţa, de exemplu, companiile listate la bursa sunt obligate ca, până în anul 2016, să ajungă la o pondere de 40% a femeilor în board”, a mai spus Oana Datki de la Consulteam.

Sursa: ZF